Site icon mbike.gr

Το μεγαλύτερο parking ποδηλάτων στον κόσμο, γιορτάζει ένα χρόνο λειτουργίας

parking ποδηλάτων

Φωτό: MBike

Άνετη και ασφαλής στάθμευσης για 12.500 ποδήλατα

Ένας χρόνος κλείνει αυτό το μήνα από την πρώτη μέρα πλήρους λειτουργίας του μεγαλύτερου parking ποδηλάτων στον κόσμο! Το parking βρίσκεται στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό της Ουτρέχτης και έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει 12.500 ποδήλατα!

 

Φωτογραφίες: MBike

 

Μαζί με τις περιφερειακές θέσεις στάθμευσης, γύρω από τον κεντρικό σταθμό της Ουτρέχτης, οι θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων ξεπερνούν τις 33.000 αλλά όλα δείχνουν πως… δεν είναι αρκετές!

Το parking ποδηλάτων του κεντρικού σταθμού της Ουτρέχτης υλοποιήθηκε σε φάσεις, γιατί βρισκόταν στο εσωτερικό του σιδηροδρομικού σταθμού της πόλης, ο οποίος έπρεπε να είναι συνεχώς λειτουργικός. Αυτό σήμαινε πως έπρεπε να δουλεύεται κομμάτι κομμάτι, ώστε ο σταθμός να λειτουργεί απρόσκοπτα για τους πολίτες.

 

Δεν χρειάζεται καν να κατέβεις από το ποδήλατο για να βάλεις το εισιτήριο!
Φωτό: MBike

‘Ενας χώρος στάθμευσης από το μέλλον

Το Utrecht Stationsstalling είναι ένα εντυπωσιακό έργο! Χρειάστηκαν 5 χρόνια για να ολοκληρωθεί. Στοίχισε 30 εκατομμύρια ευρώ και χαρακτηρίζεται από ένα εντυπωσιακό αρχιτεκτονικό σχεδιασμό σε συνδυασμό με την απλότητα της λειτουργίας.

Αυτό το στοιχείο το καθιστά και εντελώς διαφορετικό από το – ως τότε – μεγαλύτερο parking ποδηλάτων του κόσμου, αυτό του σταθμού Kasai του Τόκιο, που είχε δυνατότητα φιλοξενίας 9.400 ποδηλάτων όταν άνοιξε, το 2008.
Το πάρκινγκ ποδηλάτων του Τόκιο χρησιμοποιεί ένα περίπλοκο σύστημα, σύμφωνα με το οποίο 50 ασανσέρ μεταφέρουν αυτόματα τα ποδήλατα στο υπόγειο, σε ένα χώρο που δεν είναι προσβάσιμος στο κοινό. Όλες οι διαδικασίες είναι αυτοματοποιημένες, αφήνεις τα ποδήλατα στις ειδικές ράμπες και δεν τα… ξαναβλέπεις ως τη στιγμή που πρέπει να τα παραλάβεις.
Στην Ολλανδία όμως τα πράγματα έπρεπε να είναι απλά, όπως το ποδήλατο! Το parking της Ουτρέχτης σου επιτρέπει να φτάσεις με το ποδήλατό σου ως το σημείο πρόσδεσης καθώς οι κατασκευαστές του δεν ήθελαν ένα τόσο περίπλοκο σύστημα που πιθανώς να είχε λειτουργικά προβλήματα. Φτάνεις ποδηλατώντας, τοποθετείς ο ίδιος το ποδήλατο στις ειδικές θέσεις, το κλειδώνεις και φεύγεις.

Μέχρι που μπορείς και να διασχίσεις το κτίριο, μέσα από το παρκινγκ, ακόμα κι αν δεν θέλεις να παρκάρεις! Στο ισόγειο μπορείς να χρησιμοποιήσεις το parking για να κόψεις δρόμο προκειμένου να φτάσεις στον προορισμό σου.

 

H μετακίνηση μέσα στους χώρους του parking γίνεται, φυσικά, με ποδήλατο!
Φωτό: MBike

Τρεις όροφοι γεμάτοι ποδήλατα

Η λειτουργία του είναι εξαιρετικά απλή. Αφού μπεις από την είσοδο μπορείς να επιλέξεις σε ποιον από τους τρεις ορόφους θα παρκάρεις. Η πρόσβαση στους ορόφους γίνεται από ράμπες, ειδικά σχεδιασμένες ώστε η κλίση τους να επιτρέπει την ποδηλασία. Η επιλογή του ορόφου έχει να κάνει κυρίως με τη διαθεσιμότητα, αναλόγως με τις πινακίδες που ενημερώνουν γι’ αυτό σε πραγματικό χρόνο.

 

Ειδικός χώρος για ποδήλατα με καθισματάκια που δεν χωρούν στις στάνταρ θέσεις στάθμευσης.
Φωτό: MBike

 

Από τις πρώτες μέρες της λειτουργίας, φάνηκε πως οι χρήστες επέλεγαν τον όροφο αναλόγως με τις ανάγκες τους. Για παράδειγμα το -1 χρησιμοποιείται κυρίως από εκείνους που θέλουν να πάρουν το τρένο στη συνέχεια για να μετακινηθούν, προφανώς επειδή το -1 διαθέτει ένα τούνελ που παρέχει άμεση πρόσβαση στις πλατφόρμες.
Εκείνοι πάλι που θέλουν να επισκεφθούν το εμπορικό κέντρο, επιλέγουν το +1, γιατί από κει, με τη χρήση μόνο μιας σκάλας βρίσκεσαι στην πλατεία που είναι πάνω από το πάρκινγ.
Το επίπεδο 0 χρησιμοποιείται απ’ όσους έχουν μηνιαία συνδρομή.

 

H αισθητική παίζει σημαντικό ρόλο στη δημιουργία ενός χώρου όχι μόνο πρακτικού αλλά και εξαιρετικά φιλικού για τους πολίτες.
Φωτό: MBike

 

Ο σχεδιασμός του πάρκινγκ έγινε από την εταιρεία Ector Hoogstad Architects, η οποία κέρδισε και τον αντίστοιχο διαγωνισμό το 2011. Αποτελεί μέρος της συνολικής ανάπλασης του κεντρικού σταθμού του τρένου και πρόκειται για μια πάγια τακτική στους σταθμούς των τρένων στην Ολλανδία τα τελευταία χρόνια.
Πριν από μερικές δεκαετίες, δίπλα σε κάθε σταθμό, υπήρχε κι ένας χώρος προκειμένου οι χρήστες να παρκάρουν τα ποδήλατά τους. Συνήθως επρόκειτο για μια ιδιωτική επένδυση, με περιορισμένες δυνατότητες. Η αύξηση της συνδυαστικής χρήσης των τρένων με το ποδήλατο, οδήγησε τους δήμους στο να αναλάβουν πρωτοβουλία και σύντομα ξεκίνησαν να δημιουργούνται μεγάλοι, προστατευμένοι σταθμοί ποδηλάτων σε πόλεις όπως το Aρνχεμ και η Ουτρέχτη.

 

Tα δημοτικά ποδήλατα της πόλης…
Φωτό: MBike

 

Η δημιουργία του μεγαλύτερου πάρκινγκ ποδηλάτων στον κόσμο δεν ήταν φτηνή υπόθεση, καθώς ο δήμος επένδυσε πάνω από 30 εκατομμύρια ευρώ – σχεδόν 2.400 ευρώ ανά θέση στάθμευσης. Το πρότζεκτ συνχρηματοδοτήθηκε από την εταιρεία σιδηροδρόμων (60%), τον δήμο (20%) και το υπουργείο μεταφορών (20%)ενώ η κυριότητα παραμένει στον δήμο της Ουτρέχτης.

 

Πληροφορίες για τους διαθέσιμους χώρους στάθμευσης και άριστη σήμανση.
Φωτό: MBike

 

Η λειτουργία του είναι συνεχής (7 ημέρες την εβδομάδα/24 ώρες την ημέρα) και για το σκοπό αυτό απασχολούνται συνολικά 40 εργαζόμενοι σε βάρδιες. Οι εργαζόμενοι φροντίζουν όχι μόνο το θέμα της διαχείρισης αλλά και το χώρο μικροεπισκευών που βρίσκεται στο εσωτερικό του πάρκινγ.

 

Ένα μίνι συνεργείο ποδηλάτων εγκατεστημένο στρατηγικά στο κέντρο του parking ποδηλάτων.

 

Το πρότζεκτ της δημιουργίας χώρου στάθμευσης ποδηλάτων μέσα και γύρω από τον κεντρικό σταθμό της Ουτρέχτης όμως δεν σταματά εδώ. Για όλες τις διαθέσιμες θέσεις ποδηλάτων γύρω από τον κεντρικό σταθμό, έχουν επενδυθεί περίπου 50 εκατομμύρια ευρώ συνολικά και προσφέρουν τη δυνατότητα στάθμευσης 33.000 ποδηλάτων στην ευρύτερη περιοχή, από τις οποίες οι 22.000 είναι δημοτικές και δωρεάν για τις πρώτες 24 ώρες.

 

Φωτό: MBike

 

Αυτό όμως δεν σημαίνει πως οι θέσεις στάθμευσης είναι αρκετές! Μπορεί να αρκούν προσωρινά αλλά οι ενδείξεις δείχνουν πως η κίνηση των επιβατών αυξάνει συνεχώς και με το 53% των χρηστών του σταθμού να φτάνουν ή να αναχωρούν με το ποδήλατο, η ανάγκη για θέσεις στάθμευσης θα ξεπεράσει την προσφορά το αργότερο το 2025.

Και, όσο κι αν μοιάζει εξωπραγματικό για τα δικά μας δεδομένα, η πόλη επεξεργάζεται ένα σχέδιο ανάπτυξης, για την αύξηση των θέσεων στάθμευσης, για τα επόμενα χρόνια…

 

Ένας κεντρικός, περιφερειακός «ποδηλατόδρομος» συνδέει τους χώρους στάθμευσης.
Φωτό: MBike

 

Τα συμπεράσματα…

Το υψηλό κόστος κατοικίας στις πόλεις της Ολλανδίας, σε σχέση με την ποιότητα και την αξιοπιστία των μέσων μαζικής μεταφοράς, στρέφουν τους νέους στο να μένουν εκτός πόλεων. Αυτό σημαίνει πως μετακινούνται καθημερινά με τα τρένα και πως, για να φτάσουν από το σπίτι στο τρένο και αντίθετα χρησιμοποιούν, φυσικά, ποδήλατα.
Αυτός είναι και ο λόγος που έχει δημιουργήσει την ανάγκη για τεράστια – με τα δικά μας δεδομένα – πάρκινγκ ποδηλάτων στις πόλεις.

Χιλιάδες πολίτες χρησιμοποιούν το ποδήλατο – αντί για το αυτοκίνητο – για να μετακινηθούν από και προς το τρένο γιατί είναι πιο εύκολο και πιο οικονομικό. Και για να τους υποστηρίξει η πολιτεία, δημιουργεί ουσιαστικές υποδομές.
Υποδομές που αποδεικνύουν τη σημασία που δίνουν στην ανάπτυξη του ποδηλάτου αναγνωρίζοντάς το ως ένα σημαντικό μέσο στη βελτίωση της ποιότητας ζωής στις πόλεις.

Αυτό είναι όλο.

 

Mια σκάλα, οδηγεί στην πλατφόρμα των τρένων. Απλά πράγματα.
Φωτό: MBike
Exit mobile version