Site icon mbike.gr

Μεγάλος περίπατος: Γιατί είναι μια τεράστια ευκαιρία για το ποδήλατο

Ο Μεγάλος Περίπατος μπορεί να φέρει το ποδήλατο στο προσκήνιο – αλλά δεν το ξέρουμε!

Τις τελευταίες μέρες η μικρή μας κοινωνία είναι ανάστατη. Όχι επειδή κάποιος ανακοίνωσε μια νέα ανισόπεδη διάβαση στο κέντρο της Αθήνας, που θα αυξήσει τον αριθμό των αυτοκινήτων και τις ταχύτητες αλλά επειδή ανακοινώθηκε… η δημιουργία πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων. Ενδιαφέρον!

Και, το πιο περίεργο, μια μερίδα φίλων του ποδηλάτου αντιδρά κι εκείνη στα έργα ίσως επειδή περίμενε πως η Αθήνα μπορεί σε μια μέρα να γίνει Κοπεγχάγη (χρειάστηκαν 40 χρόνια και κάθε χρόνο κάνουν αλλαγές) ή απλώς… δεν πιστεύουν στα μάτια τους.

Η πρόταση που φέρνει ο Μεγάλος Περίπατος έχει, προφανώς, κενά και σημεία που απαιτούν βελτίωση ή και αλλαγή, αλλά έχει ένα μεγάλο θετικό: Είναι μια συγκεκριμένη πρόταση που υλοποιείται με ρυθμούς που δεν έχουμε ξαναδεί σε ελληνικά δεδομένα!

 

Το επικοινωνιακό λάθος ως προς το ποδήλατο

Ένα είναι το μεγάλο λάθος που έχει ο Μεγάλος Περίπατος ως προς το ποδήλατο: πως δεν έχει καταστεί σαφές στους πολίτες η τεράστια δυναμική που προσφέρει. Ίσως γιατί και ο ίδιος ο Δήμος Αθηναίων δεν το έχει συνειδητοποιήσει ακόμη.

Από την πρώτη στιγμή του έργου, είμαστε εξαιρετικά θετικοί απέναντι σε αυτό. Και ήρθε η ώρα να εξηγήσουμε αναλυτικά το γιατί καθώς, η ομάδα του οργανισμού «Πόλεις για Ποδήλατο«, εργαστήκαμε όλοι μαζί προκειμένου να σας παρουσιάσουμε τη δική μας εκδοχή για τον Μεγάλο Περίπατο και τη δυναμική του για την πόλη! Επειδή πιστεύουμε πως είμαστε πολύ κοντά στο να δημιουργηθεί ένας εξαιρετικά σημαντικός «δακτύλιος ποδηλάτου» γύρω από το κέντρο της πόλης.

 

Ένας «μικρός» περίπατος για τους πολίτες ένα τεράστιο βήμα για το ποδήλατο

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά. Αυτό που έχουμε σήμερα ως δεδομένα είναι:

  1. Το νότιο τμήμα του ποδηλατοδρόμου “Κηφισιά – Φάληρο”, αυτό δηλαδή που ξεκινά από την Ερμού (στο ύψος του Κεραμεικού) και καταλήγει στο Φάληρο κι από κει στο ΚΠΙΣΝ μέσω του ποδηλατοδρόμου της Καλλιθέας.
  2. Έχουμε επίσης τους πεζοδρόμους της Αποστόλου Παύλου και Δ. Αρεοπαγείτου που είναι μεν θεσμοθετημένοι ως πεζόδρομοι αλλά είναι παράλογο να μην μετατραπούν κάποια στιγμή και επίσημα σε δρόμους μικτής χρήσης ΚΑΙ για ποδήλατο.
  3. Έχουμε επίσης και την εξαγγελία του ΥΠΕΝ για το Βόρειο τμήμα, που θα συνδέει το κέντρο με την Κηφισιά και ορίζοντα υλοποίησης τους 18 περίπου μήνες!

 

Με πορτοκαλί ο ποδηλατόδρομος «Γκάζι-Φάληρο» και με μπλε οι πεζόδρομοι της Ακρόπολης

 

Ο Μεγάλος Περίπατος κάνει αισθητή την παρουσία του

Έρχεται τώρα ο Περίπατος και προσθέτει, μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα – να το σημειώσουμε αυτό: 

  1. την Βασ. Ολγας, ως δρόμο με πεζόδρομο και ποδηλατόδρομο και διάδρομο για ΜΜΜ,
  2. την Ηρώδου Αττικού, ως δρόμο μικτής χρήσης πεζών και ποδηλάτου και
  3. την Πανεπιστημίου, ως δρόμο με πεζόδρομο και ποδηλατόδρομο παράλληλα με την υπόλοιπη κυκλοφορία και λωρίδα ΜΜΜ.

Η άποψή μου είναι πως – ποδηλατικά – η Βασ. Όλγας δεν είναι τόσο σημαντική καθώς κάποιος μπορεί να χρησιμοποιήσει και τον περιβάλλοντα χώρο του Εθνικού Κήπου για να φτάσει στην Αμαλίας, ενώ στην Πανεπιστημίου, μια επιπλέον λωρίδα πεζών ίσως είναι και πολυτέλεια για μια πόλη που δεν είναι έτοιμη να την υποδεχτεί.

Ήδη αρχίζει να σχηματίζεται μια εικόνα…

 

Με πράσινο η Β. Όλγας και η Πανεπιστημίου, δρόμοι με ξεχωριστό ποδηλατόδρομο και η «κόκκινη» Ηρώδου Αττικού, ένας δρόμος μικτής χρήσης από πεζούς και ποδήλατα.

 

Ο Περίπατος μεγαλώνει

Ας δούμε τώρα την Αθήνα με άλλα τρία κομμάτια:

  1. Την Αθηνάς ως δρόμο μικτής χρήσης οχημάτων και ποδηλάτων – πεζοί, ποδήλατα, οχήματα, με όριο ταχύτητας τα 20 χλμ/ώρα
  2. Την Ερμού ως δρόμο μικτής χρήσης οχημάτων και ποδηλάτων – πεζοί, ποδήλατα, οχήματα,με όριο ταχύτητας τα 20 χλμ/ώρα
  3. Την Πατησίων ως το αρχαιολογικό Μουσείο, και παράλληλα με το Βόρειο τμήμα του Μητροπολιτικού ποδηλατοδρόμου, με το οποίο μπορεί εύκολα να συνδεθεί με κάθετους δρόμους – για παράδειγμα την Ηπείρου, στο πλάι του Μουσείου, όπου θα μπορούσε να γίνει μια αποκλειστική λωρίδα ποδηλάτων αντίθετης ροής προς την κυκλοφορία για μερικά μόνο μέτρα και να φτάσει στην 3ης Σεπτεμβρίου.

 

Οι υποδομές φτάνουν ως το Αρχαιολογικό Μουσείο και μπορεί να ξεκινήσουν οι προβλέψεις σύνδεσης με το βόρειο τμήμα του Μητροπολιτικού ποδηλατοδρόμου

 

Ένας δακτύλιος ποδηλάτου ολοκληρώνεται

Ξαφνικά έχει ήδη δημιουργηθεί ένας μικρός δακτύλιος που περιβάλει το κέντρο, το οποίο ήδη έχει πεζοδρομημένο ιστορικό τρίγωνο και δρόμους χαμηλής κίνησης και του λείπουν οι συνδέσεις:

  1. Σύνδεση στην Αμαλίας με την Όλγας
  2. Σύνδεση στην Όλγας με την Πανεπιστημίου
  3. Σύνδεση στην Ηρώδου Αττικού με την Όλγας
  4. Σύνδεση Πανεπιστημίου με Αθηνάς

 

Ένας ολοκληρωμένος δακτύλιος ποδηλάτου γύρω από το κέντρο και οι πιθανές συνδέσεις με φούξια

 

Τώρα έχουμε ένα ολοκληρωμένο έργο τεράστιας σημασίας για το ποδήλατο και μια πόλη που, ενώ επιτρέπει την άνετη κυκλφορία των οχημάτων, δίνει ταυτόχρονα τη δυνατότητα σε όσους επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν το ποδήλατό τους να το κάνουν.

Μπορεί να έρχονται από τα Πατήσια και να μπαίνουν στον δακτύλιο, μπορεί να έρχονται από την Κυψέλη, τους Αμπελοκήπους, το Παγκράτι, τη Νέα Σμύρνη, το Νέο Κόσμο, τα Πετράλωνα, το Θησείο – παντού! Και στο μεταξύ ο χώρος που στερούνται τα άλλα μέσα είναι ελάχιστος και όχι ιδιαιτέρως χρήσιμος για τη λειτουργία της πόλης.

Ως προς αυτό, υπάρχουν και οι τεκμηριωμένες μελέτες του ΕΜΠ υπό την επίβλεψη του καθηγητή Γ. Γιαννή, οι οποίες το επιβεβαιώνουν.

Τελευταίο κομμάτι:

  1. Καραγιώργη Σερβίας – Περικλέους – Αθηναϊδος – με σύνδεση στην Αμαλίας
  2. Μητροπόλεως με είσοδο από Βουλής ίσως ή από το Σύνταγμα.

Δείτε λοιπόν την ολοκληρωμένη εικόνα και ελπίζουμε πως θα καταλάβετε γιατί είμαστε τόσο ένθερμοι υποστηρικτικές του έργου. 

 

Το έργο ολοκληρωμένο – τουλάχιστον όπως το φανταζόμαστε εμείς!

 

Αυτό λοιπόν μπορεί να κάνει ο «Μεγάλος Περίπατος» για το ποδήλατο και τη βιώσιμη κινητικότητα στην Αθήνα και μάλιστα με τον πιο εύκολο και οικονομικό τρόπο. Kαι μεταξύ μας, επίσης περιμένουμε να βεβαιωθούμε πως ο Δήμος Αθηναίων έχει αντιληφθεί τη δυναμική του έργου για την ένταξη του ποδηλάτου στο κέντρο της πόλης.

Υπάρχουν φυσικά και κάποιες άλλες λεπτομέρειες που έχει ο Μεγάλος Περίπατος και δεν τις γνωρίζουμε γιατί ακόμη δεν έχουμε δει έναν αναλυτικό χάρτη του (δεν υπάρχει κάτι τέτοιο στο site του Δήμου Αθηναίων) κι έτσι βγάζουμε συμπεράσματα από την απλή καταγραφή των οδών.

Προφανώς παραμένουμε στη διάθεση των υπευθύνων για τυχόν διευκρινίσεις σχετικά με τον «ποδηλατικό χαρακτήρα» των επεμβάσεων, προκειμένου το έργο να είναι απολύτως λειτουργικό για όλους!

Και μετά, το μόνο που θα μένει θα είναι η σύνδεσή του με τις γειτονιές – αλλά αυτό είναι επόμενο βήμα για το οποίο φυσικά και έχουμε προτάσεις!

Exit mobile version